Kezdőlap Test és lélek Bőrápolás kánikulában 1. rész

Bőrápolás kánikulában 1. rész

NapozásAhogy a tél elmúltával elpakolod a gyapjúruháidat és előveszed a pamutot, a neszesszerednek is szüksége van „nyáriasításra”.

Ha nem érzed feltétlenül szükségesnek, hagyd ki az alapozót és a korrektort.

Használj egy könnyű BB krémet alapozó helyett, ami fed és biztosítja a bőrödnek a megfelelő fényvédelmet is.

Ráadásul a BB krémek teljesen természetes külsőt kölcsönöznek arcodnak, mivel illeszkednek a bőröd színéhez.

Ilyenkor nincs szükséged pirosítóra, mivel az orcáid anélkül is élettel telibbek.

Érdemesebb kozmetikusnál befesteni a szempilládat és kihagyni a szempillaspirált is.

Biztonságos napozás

Ha szereted a kortárs horrortörténeteket, nem kell Stephen King-ig nyúlni. Elég, ha megnézzük bármelyik bőrgyógyászati konferencián tett megállapításokat.

Tény, hogy a bőrrákkal küzdők száma a magasban szárnyal. Csak az Egyesült Királyságban minden évben mintegy 40 ezer embernél állapítják meg a bőrrák valamely típusát.

Tény, hogy a bőrrák halálos lehet, különösen a rosszindulatú melanoma.

A bőrrák több típusa is a napozáshoz kapcsolódik, illetve a fiatal nőknél leggyakrabban kialakult bőrrák típusai a napozás egyszeri túladagolásához – akár egyetlen leégés is oda vezethet. Ennek ellenére milliónyian kivetjük magunkat a napra, kitéve sebezhető testünket ennek a veszélynek…

A bőr lebarnulása valójában a test védelmi mechanizmusa a nap által okozott veszély ellen. A napfény stimulálja a bőrt, hogy az elkezdjen melanint termelni. A sötétebb bőrű embereknek több a természetes melaninja, és egy szőke hajú, világos szemű ember nem fog tudni úgy lebarnulni, mint egy fekete hajú, sötét szemű. Ahogy a melanin a bőrfelszín felé tolul, segít megelőzni a leégést és csökkenti a káros sugarak bejutását. Ennek a folyamatnak a mellékhatása a bőr barnulása. A túlzott napozás viszont elősegíti a bőr természetes öregedésének gyorsulását.

Ugyanakkor részben a rengeteg bent töltött idő miatt, részben a bőrrák miatti aggodalom révén az emberek D-vitamin-hiányban szenvednek. Rengeteg orvos újragondolta a véleményét a „biztonságos napozás” tekintetében, és azt ajánlják, hogy ha lehet, napi rendszerességgel tegyük ki magunkat napfénynek, a karunkat és a lábunkat, viszont még a napvédő alkalmazása előtt. Ez a tevékenység igen fontos többfajta rák megelőzése, valamint a csontok egészsége érdekében. Ajánlott még kiegészítő D-vitamin szedése is.

Tehát, összesítve: a túlzott napozás, illetve a napégés káros, ám a napozás hiánya is az. Találjuk meg az egyensúlyt!

Feltétlen fényvédő

A legtöbb bőrgyógyász számára nem létezik olyan, hogy jó barnulás. Azonban az emberek nagy része egyetért abban, hogy a nap látványa, valamint a lebarnulás által jobb a közérzetük, valamint ahogy olvashattad, szükség is van erre a D-vitamin szintézis miatt.

Azonban mindenkinek, aki 15-20 percnél több időre megy ki, szüksége van fényvédőre. (Valamint soha, de soha ne menj ki a napra anélkül, hogy az arcodon ne lenne védelem! Szerencsére az összes BB krém megfelelő védelmet nyújt, amire az arcbőrnek szüksége van.) Az ózonréteg elvékonyodása miatt a bőrgyógyászok egyetértenek abban, hogy nem szabad az arcot szabadon, védelem nélkül hagyni, még akkor sem, ha egy felhős napon beugrasz a városba egy fél órára.

A fényvédőkön látott számok talán érthetetlennek tűnhetnek. Azt jelzi a szám, hogy mennyi ideig maradhatsz kint a napon anélkül, hogy újra használnád azt. Minél nagyobb az SPF (sun protection factor – napvédő faktor) szám, annál jobban véd. A legtöbb ember 10-15 percet tartózkodhat napfényben védelem nélkül, mielőtt leégne. Szorozd meg az SPF számot ezzel a 10 perccel, amíg biztonságosan vagy a napon, és pl. egy SPF 15-ös naptejnél 150 percet, azaz két és fél órát kapsz – ennyi ideig lehetsz kint a napon, mielőtt újra be kéne kenned magad. Sötétebb bőrrel több ideig maradhatsz kint biztonságosan, de akkor is az aranyszabály, hogy rendszeresen kend be magad.

Mindig olyan napvédőt válassz, amely az UVA és az UVB sugarakat egyaránt kiszűri. Régebben úgy gondolták, hogy az UVA sugarak nem olyan károsak, mint az UVB. Azóta azonban kiderült, hogy az UVA gyorsítja az öregedést, míg az UVB felelős a leégésért.

Az is nagyon fontos, hogy fizikai fényvédőt használj. A kémiai fényvédők szintén felelősek a rákos daganatok kialakulásáért. Erről bővebben Az éltető napfény című cikkben olvashatsz.

Soha ne napozz úgy, hogy az arcodat szabadon hagyod! Még magas faktorú napvédővel is kockázatos, mivel itt a legvékonyabb a bőr az emberi testen, ezért itt láthatók a káros hatások legelőször (a legvastagabb bőr a lábakon van, ezért telik sok időbe, mire azok lebarnulnak). A bronzosítók, színezett hidratálók és kiváló BB krémek korában nincs semmi szükség arra, hogy a káros sugaraknak tedd ki az arcod, ha napsütötte megjelenésre vágysz.

A cikk jövő héten folytatódik.

Írta: Riva Silver

Riva portré

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.